Change

Life is too short, so it's Now or Never

الاثنين، 1 ديسمبر 2014

الفشل !!

باقى من الزمن 30 يوم على انتهاء هذا العام
السؤال هو ؟ عملت ايه لحد دلوقتى !!؟
خلصتى اللى عايزه تعمليه ؟ لا
عملتى كام من كام
او النسبة كام ..مفيش نسبة اقدر اذكرها
ماشى ناوية تعملى ايه ف الفترة الباقية دى عشان تلحقى تنقذى ان العام فعلا اتعلمتى فيه حاجة .؟
ناوية اركز واظبط جدول انشطتى بالكامل
هتقدرى تواظبى ؟
هحاول بكل ما اوتيت من قوة ..وكمان الجو شتى فالتحدي بقى اصعب
عشان كده هاخده وامشى فى التحدي ده لحد اما اخلصه للاخر
انا زهقت من نفسى تماما وزهقت من الناس اللى ملهاش ذنب فى اللى انا فيه ههههههههههه
اللى انا فيه انا فقط المسئولة عنه ..اللى انا فيه ده انا اللى مسئولة عن نفسى
انا اللى هتحاسب على وقتى محدش غيري
لانى غبية وسبت نفسى اضيع وقتى وسهلت لغيري ياخدوا من وقتى
انا اسفة يا نفسى بجد واسفة يا اى حد ضيعت وقت منه فى يوم
الفشل مبحبش حد يكلمنى عن الفشل لانها كلمة مش موجودة ولو قالوها مش عارفة ممكن اتصرف معاهم ازاى
لان ساعتها هقولهم الفشل الحقيقي بيبقى ازااى
تقريبا اى انسان بيبقى ليه جوانب نجاح وفشل بس الكلمة نفسها صعبة اويي وتقيلة
بس لو بصيت لحياتى انا كل حاجة فشل ف فشل
وكل حاجة بتفشل
بس ده حاجة مش مضيقانى ومش زعلانه ومش هعيط عشان حاجة زى دى
لان ده الاحسن ليا والحمدلله على كل شئ
مشكلتى انى انا مش من اولوياتى !! فسايبه نفسى وهملاها فى الحاجات اللى عايزه اعملها
انا حاسه ان برغم تماسكى لفترة طويلة
كل المشاعر السلبية اللى فى الدنيا بتحاول تفترسنى
بجد حاسه انى مش عارفة اهرب من المشاعر دى .. وعايزه تخنقنى
وحاسه انى عايزه اعيط بس
مش بسيب نفسى بتمالك نفسى
انا حتى ان كنت فاشلة ف الامور الظاهرية للناس اللى منها بيحكموا على حد ناجح او فاشل
دراسة - عمل - زواج
دى الامور الل الناس بتحكم منها ع النجاح والفشل
مع ان النجاح والفشل امور نسبية ومقاييسها مش  المقاييس اللى بيقيس عليها البشر
وفى حاجات كتيير بتبقى ناجح فيه او يمكن القول تتميز فيها عن غيرك كتيير
اانا قلت انى هصبر على كل الحاجات دى وهصبر على انى متحركش من مكانى
وهصبر على انى افضل فاشلة وانى افشل فى اول خطواتى لاى شئ
هصبر هصبر هصبر هصبر
لانى فى يوم هلاقى الاجابة
لانى فى يوم هوصل
لانى بستمر ف تخيل اليوم ده
ده اللى بيخلينى اكمل
برغم كل التحديات والمصاعب والمشاعر السلبية اللى بتهاجمنى من كل مكان
هنجح ف النهاية
باذن الله
لانى مش ناوية استسلم حتى لو كسلت  لايام  قليلة
سأعمل بجد حقا .. وسأعيد دراسة العديد من الامور جيدا ف حياتى
سأواجه نفسى مرة تلو الاخرى لاجد الاجابة
لاصل
لانى حقا سأصل يوما ما
حتى يأتى ذلك اليوم
سأستمتع بأيام الفشل دقيقة بدقيقة
ياااااااااارب صبرني يارب صبرنى يارب صبرنى
يارب سهل لى يارب سهل لى يارب سهل لى
^_^
 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق