Change

Life is too short, so it's Now or Never

السبت، 18 مارس 2017

.....انتهز الفرصة فى وقتها

مؤخرا اشعر بالكسل لافتح اللابتوب وها انا اخيرا فتحته برغم ضيق الوقت ولكني فكرت بانتهاز الفرصة
لاننى اضعت الكثير ومر اكتر من نصف الشهر ولم افتح لانى كل يوم اقول بكره بكره بكره
وعلى مايبدو ان بكره ده مجاش الا دلوقتى لو مكنتش قررت انى افتح دلوقتى حتي لو هسرق من وقت نومي كان ممكن اضيع بضعة ايام أخري
هناك شئ فعلته ،، برغم انى اشعر بالقليل من الضيق الا كل حاجة بتعدي وكل مر سيمر
منذ اكتر من عامان اخي اشتغل فى مكان ما وكان معجب بفتاة معه ف العمل ،، لكن دايما كان فى نوع من التردد بالنسبة له ،، بعد عام ترك الوظيفة ولكنه فضل على اتصال بالناس اللى معاه
منذ ذلك الحين وحتى عامنا هذا وهو يذكرها من الوقت للتانى ،، مقدرش اقول غير انى السنة اللى فاتت ان كنت املك من رفاهية الوقت لانتبه لاخي لكنت شجعته اكتر ولكني كنت مشغولة اكتر بعملى وشئوني وامي وابي ... لكن مع بداية عامنا هذا قررت انى انتبه مع اخي مجددا تذكرت انه كان فى افضل حالاته عندما انتبهت لامره وشجعته منذ عده سنوات وكان لاول مرة فى حياتى اراه بهذه السعادة بعد هذه الفترة قبل ان يذهب لهذا العمل ويبدو ان هذا العام وبضعة اشهر بعد تركه العمل وانشغاله بعمله الجديد ،، اعاد كل شئ تعبت من اجله سابقا ،، ففكرت فى اهمية ان انتبه له  بجدية هذه المرة
بقالى شهر تقريبا بحاول اشجعه انه يتقدم للبنت اللى شاغله باله ودى حاجة واضحة لينا ،، حيث انه مش حابب يقابل حد ،، وفى نفس الوقت احنا مش عايزين نختارله حد معين ،، لانه اختياره ف الاول والاخر
اصبحت كل اقوله انه لازم يتحرك ويعمل حاجة وميسكتش ومن اسبوع قلتله لازم نعمل حاجة وهساعدك وقلتله نفكر فى حاجة او موقف بحيث نظبط الموضوع وكده ،، بس لاول مرة لقيت نفسي مش عارفة ممكن نقول ايه او نعمل ايه الى اننا بقينا كل يوم بنفكر هنعمل ايه ونقول ايه
تعبت لمده كام يوم وكنت بنام فمبقتش بعرف اشوفه عشان نكمل تخطيط لحد من يومين قعد يقولى بتنامي وكلام زى كده فهمنا منه انه بيعاتبني عشان اهملت الموضوع انا فكرت ف الموضوع وخلاصة الكلام اللى هقولهوله واستنيته مساء الاربعاء وقلت سأخبره بكل شئ ويعمل اللى عايزه بقى
انتظرته حقيقي وكنت محرجة انى اقوله الكلام \ده بس فكرت لو ان بامكانى ان انقذ قلبين فماذا افضل من ذلك ؟؟ اعني ماذا يهم احراجي من التحدث براحة مع اخي حتي لو كنت مكسوفة ؟؟ لا يهم المهم ان اساعده ،، انا ادري ان من الممكن ان يكون مر الوقت وان تكون الفتاة تغيرت حتي فى نهاية كلامى حتى لو وفى أسوأ الحالات وان رفضت فهذا اكثر راحة لك لانك لن تضطر للتفكير بها مجددا وبكده هتقدر تفتح مجال لنفسك وتدي نفسك فرصة انك تقابل ناس جديدة ،، ومش هتشغل بالك بيها مجددا واعرف ان الوقت متأخر بس لازم تحاول ،، وان انتو اشخاص كبار وناضجين مش شايفة ليه لزوم اللف والمماطلة ,, وخير الامور الصراحة المباشرة بما انك نيتك خير ولا شئ سء ف ذلك ،، المهم بعد حوار نصف ساعة
قلتله يارتني كنت ولد انا كنت فعلا ريحت دماغى فى فترات كتيير وانقذت وقت كتير من حياتى فى التفكير هل انا ليا اهمية فى حياة بعض الاشخاص ولا ولا او بامكانى حتى اقلل وقت او يوم من التفكير المميت لكان اريح ليا تماما ،، حتى فى اصعب الحالات اعتقد طالما نيتك خير فانت بخير وربنا عالم بالقلوب والنفوس فتوكل ع الله ومتشغلش بالك بحاجة ،، العروسة والعيال بيجوا برزقهم وافتكر صحابك يعني ماهما اتجوزوا ولا كانوا وارثين ولا بيشتغلو شغل قبضه كويس بس ربنا بارك لهم ورزقهم وفتحها عليهم ،، لانهم كانوا عايزين يكملو دينهم وعايزين يتجوزوا وده مش عيب دا جزء من الحياة وسنة وحلال ربنا وعشان تركز فى حياتك اكتر ولو قعدت استنيت لما يبقى معاك فلوس ولا عشرين سنة ،، لانك مش بتعمل حاجة ولا بتغير حتي فى حياتك وكلام كتير جداا مش هقعد اكتب بقى مكسلة ،، المهم اقتنع وتحمس جداا وقرر ان يكلمها فى الغد
كان هذا البارحة بقى كان صاحي بحماس متفاءل وكله أمل
المهم انا كان القلق هيموتني  من بعد ماقلتله الكلمتين دول ،، اكتر حاجة كانت مخوفاني انه يتأثر او يتجرح ودى حاجة انا ممكن معرفهاش لانى مش مكانه ,,بس كنت بدعى ربنا يستر ويعدي ع خير
من صباح الخميس واشعر بان شئ يثقل قلبي .. قلقه جداا لكنى فكرت مش فارقة المهم ان نرتاح من هذا الهم ..ربنا يستر ،، حدثني كام مرة ليخبرني بالتفاصيل والى عمله ،،
لحد ماكلمني ع المغرب كنت بصلي وسمعت صوت التلفون قلبي اتقبض حرفيا
كنت خايفة جداا مش عارفة ليه ،، انا لو بايدي اروح انا اكلمها مكانه كنت اتكلمت بس مينفعش
رديت عليه فقالى ما حصل مقليش الا تفاصيل بسيطة ،، وخلاصة الامر انها رفضت
قالى اللى قالتهوله .. عرفت انها بتخلص الموضوع بشياكة جدااا وقالى الحمدلله انا ارتحت
انا تألمت الحقيقة بس رجعت فكرت الم ساعة ولا ألم تفكير سنين
انا حقيقى كنت خايفة وزعلانه جداا وقلت لمااما ولاختى لحد ماجه وحكى لنا بقي
هو شخص حساس جداا ولكنى اعجبت حقيقي بتصرفه ف الموقف
ابهرني الصراحة بس قال مش مشكلة انا اتأخرت ومن الواضح انها قابلت ناس تانية وانها هترتبط بشخص تانى ،، بس انا اتعلمت حاجة مهمة ،، ان مينفعش تكلم حد بعد مايعدي وقت كتيير كده
انا كان لازم اتكلم لما كنا مع بعض فى الشغل ،،، اعتقد ساعتها كان هيبقى افضل .,,
الوقت بيغير كل حاجة ،، الناس بتقابل ناس  جديدة كل يوم
،، والتأخير بيبرد كل حاجة ،،,,
بعد كده لما يعجبني حد مش هستني ،، لان ملهاش لازمة بعد وقت كتير متكلمناش وبعدنا...ن
كلنا بنحاول نقف جنبه ونخليه ميركزش ف الموضوع ده اويي وهو قال عادي مش فارقة
بس احنا عارفين انه اكيد متأثر من جواه وهياخد وقته يعني ونديله وقت هو بيفكر مع نفسه
وبيعيد حساباته فى حاجات كتيير
الموضوع ده من الحاجات اللى اثرت فيا ،، ازاى محدش مقدر او شايف قيمة اخويا ،، انا يمكن من فترة ممكن مكنتش اقدر ناس كتير ،، بس من سنتين وانا انتهجت فكرة مهمة ،، ان اللحظة اللى الاقى فيها حد كويس ومحترم وزيينا مش هفرط فيه ومش هسيبه بالعكس هتمسك بيه جداا ،، فى العالم واللى بيحصل فيه زي دلوقتى مش سهل تلاقى حد محترم وطيب وكويس ،، اه محدش ملاك بس فى اساسيات لو موجودة فى حد مهما كانت عيوبه مش هتفرق لان فى اساس صح جواه ،، من فترة طويلة وانا قلت اكيد لو لقيت حد زى اخويا انا هوافق عليه بس مش دى المشكلة ،، انا فعلا قابلت حد وحاسه بشبه بينا وانه زيينا ,,بس انا ايه اللى فى ايدي ممكن اعمله ،، لا شئ
اكيد انا مش هروح اقوله حاجة ،، واكيد هو حتى لو بيفكر فى حاجة كان اكيد هيتكلم
اصل احنا مش لسه مراهقين فهنقعد نتكلم ونماطل ونظبط وحوارات وكلام ملهوش لازمة
اعتقد اننا فى مرحلة ان ابقي عارف وواثق انا عارف وعايز ايه بالظبط ،، زى مانا حاسه تماما وعارفة انا عايزه مين وواثقة فيه لكن مش كل الناس زي بعض ،، التفكير الكتير المميت اللى بيشغل عقلى يوميا
هل انا بقيمة عند هذا الشخض .؟؟ او انه فعلا هيعدي ويمر بيه الوقت لحد ما كون نسيت او تعديت الامر او زهقت من تعب روحي وتفكيري المرهق اليومي بشكل بشغ يكاد يقتلني اننى قد لا امثل شيئا واتذكر بعض الاشياء  واخبر نفسي لا ربما يقدرني ولكن هناك عذر يمنعه  ،، لا استطيع توقع شئ ولا فعل شئ
عدم معرفة هل انت مهم عند من امامك او لا ؟؟ عدم معرفة ان كان عليك الانتظار او ان تنسي وتكمل حياتك ؟؟ هو الاصعب ع الاطلاق .. انا فقط اريد ان اعلم ماذا علي انا افعل ؟؟
لا اريد ان اضيع المزيد من حياتى ووقتي فى التفكير بشئ قد يكون مجرد اوهام ،، مش عارفة ليه الناس متريحش بعض ،، ليه منثبتش للشخص مكانته ونعرفه ان ليه مكانه مهمة عندنا قولا وفعلا
ليه اقوالنا مش بتشابه افعالنا ،، اعتقد ان السبب الرئيسي فى اننا بننسي وبنتعدي الامر
هو الألم اللى بنمر بيه بشكل يومي ..لو عايز حد بس ظروفك مش سامحه قوله .. والله اريح مليون مرة من انك تسيبه افكاره تقتله ,, قولها تستناك وهتستناك حقيقى لو بتحبك او مهم عندها
ان تخبرني وانتظر خيرا لى من ان تتركني لافكاري لتظفر بي وتفتك بي يومياً بطريقة لم اعد قادرة على السيطرة عليها ،، واحتاج الى شحن يومي حتي اتعدي هذه االافكار كلها او حتي لا انتبه لها
كل هذا يأكل من روحي
فأرجوكم لا تتركوا افكارنا تأكل روحنا شيئا فشيئا
فسوف نتلاشي مع الوقت
-__-
يارب ملناش غيرك

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق