Change

Life is too short, so it's Now or Never

الأربعاء، 24 سبتمبر 2014

it's not a failure ..gambtae ^^

حلم ال7 اعوام هو حلم طويل الامد لم ينتهى ولم يتوقف بمرور الاعوام السابقة
منذ عرفت عن هذه المنحة وكنت دوما احلم بالدخول فيها حتى واثناء دراستى كنت احلم بذلك وتحدثت عنها لاصدقائي
هى فرصة ل3 اعوام متتالية
الفرصة الاولى ضاعت بدور سبتمبر العام الماضى  ..دور سبتمبر لم اعتبره امرا مشينا ع العكس
تعرفت على اشخاص وتعلمت الكثير ف هذه الفترة
الفرصة الثانية هذا العام ..مررت بكل الخطوات اللازمة منذ اول امتحان
وبعدها المقابلات وبعدها مكالمة وبعدها مقابلات مجددا للتصفية الاخيرة والان بعد ظهور النتيجة لم اوفق هذا العام ^_^
حقيقى برغم ان كنت عايزه الموضوع ده اويي وكنت عايزااه اكتر حاااجة بجد عشان انا عايزه انشغل بجد
بس من دواخلى كنت مترددة بعض الشئ ومش متأكده هل ده الشئ اللى انا عايزه اكمل حياتى فيه للابد
لانى ممكن اكون باخد فرص ناس كتيير احسن منى !! دا غير انى كنت زعلانه قليلا على انى لغيت قسمين كنت اود التقديم فيهم
واود ان ادرس فيهم لانها الحاجات اللى بحبها بعيدا عن دراستى
مش عارفة هى الناس تقول ايه وميهمنيش الصراحة ان حد يقولى هتضيعي 5 سنين الدراسة اللى درستيهم  وعايزه تغيرى
انا بؤمن جدا ان الواحد لما يعمل الحاجة اللى بيحبها او اللى يقدر يبدع فيها بيبقى احسن ليه جداا واحسن لكن حاجة وهيبقى عملى
ومنتج اكتر من اى حد تانى ولو كل واحد عمل كده هنرتاح وهنبقى احسن وعلى الاقل المجتمع هيقل من الجماعة المحبطين اللى مغرقين كل مكان اللى هيموتوا الحلم قبل حتى اما الواحد يبدأ يخرجه للنور
الواحد مش عارف يخفى احلاممه جواه  ويتابعها بصمت ويحاول لها يصمت ولا يخرجها ويواجهه العالم ويتعرض لاكتر المواقف
الرخمة ع مر العمر حتى فى الطريقة الاولى سينتهى الامر بالمواجهه ف النهاية :D
بعيدا عن جو الفلسفة دى ..انا انبسطت تقريبا لان لسه عندى فرصة تانية السنة الجاية
وقدامى سنة اهوه اجهز نفسى فى حاجات كتيير واتعلم واعمل حاجات اكترر
انا كنت متضايقة ومتخوفة وحاسه ان عمرى هيتسرق منى اذا دخلت وانا لسه مش متأكده من اللى عايزاه بالظبط
الصراحة ف حاجات تانية اكتر كانت جذبانى بس مكنش فيه الوقت او الفرصة ان الحق اجهز حاجة ليهم
بس الحمدلله السنة دى اتعلمت وعرفت اللعبة ماشيه ازاى ومش هفقد الامل وهخلى حلمى يكمل عامه ال8 يمكن ساعتها يبقى ده وقت الحلم ده او ساعتها يكون نفذ رصيد هذا الحلم ويجب الابتعاد عن هذا الطريق
الاصرار على الحلم حاجة حلوة وان الواحد يبقى عنده اهداف ف الحياة عايز يعملها
او يمكن لان نيتى ف الحلم ده كانت انانية ومفيهاش اى فكر يمثل لهدفى ف الحياة
بس انا شايفه ان كل هيوصلنى لنفس المكان اللى عايزه اوصل له
انا بعمل كده لانى انا اللى عايزه كده ..لان دى الحاجة اللى انا حباها وعايزه اعملها
مش عايزه حاجة تخنقنى انا عايزه حاجة تحسسنى بعدم القيود وان عقلى غير مقيد عشان الابداع والالهام يشتغل حلو
دا مش فشل دى فرصة ليا انى اعرف انا عايزه ايه ..انا عارفة انى ممكن اكون خدت وقت طويل عشان الاقى نفسى ..بس السنة دى
فى حاجات كتير اتحسنت فيا عن اللى فات واكتشفت حاجات كتير جوايا
ولسه هكتشف تانى وتانى وتانى  بس ان شاء الله السنة الجاية دى هدفى انى اعملحاجات اكتر واتعلم اكتر
واصبح اقرب للحلم اكتر :D
عندى حلم ومش هيسيبه الا لما يخلص كل فرصه المتاحة
عندى احلام تانية فى قائمة الانتظار
واحلام كتيير هحققها ان شاء الله ^_^
هلاقى نفسى فى الحاجة اللى بحبها بجد وعلى الاقل هبقى عارفة اذا كنت هقدم السنة الجاية فى حاجة وايه الحاجة اللى انا حباها بجد واللى ممكن ابدع فيه بجد ..مش عايزه اى حاجة روتينية او ع الاقل متبقاش روتينية طول الوقت
الابداع والتغيير مهم جدا ^^
فى السنة دى هلاقى نفسى بجد واهى فرصة عشان فى حاجات كتيير كانت هتتعطل بسبب المنحة دى
اهى فرصة اخلص كل الحاجات دى قبل ما تزنق بجد ^^
الحمدلله على كل شئ
هو ده الخير ..قدر ربنا ..انا راضية جداا ومبسوطة والحمدلله
كانت تجربة جميلة وتستحق الاعادة السنة الجاية ومين قال هنوصل بالساهل ^^
هتعب لحد اما افهم نفسى والاقينى واعرف الاقى الحاجة اللى تناسبنى ^_^
دلوقتى اقدر اقول
now i can see the light ^^

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق